Netwerkbijeenkomsten bezoeken? Maak een 5 stappenplan.

Netwerkbijeenkomsten bezoeken? Heb je daar nog wel zin in? Vind je het soms ook een verspilling van je tijd? 

Of ga je er alleen heen voor de gezelligheid of om ook nieuwe mensen te ontmoeten en om de band met bestaande relaties aan te trekken. 

Als ondernemer zie je het nut van (zakelijk) netwerken. Echter, je wil goed met je tijd omgaan, zeker als de netwerkbijeenkomsten in de avonduren plaats vinden.  

Tijdverspilling of voegt het waarde toe. 

Ga gestructureerd aan de slag, bepaal je welke netwerkbijeenkomsten je wel en welke je niet gaat bezoeken. 

Voordat we een stappenplan opzetten moet je je wel afvragen met welk doel je de netwerkbijeenkomsten gaat bezoeken.  

Bijvoorbeeld: Je wil maximaal tweemaal per maand een netwerkbijeenkomst bezoeken en daar voor het einde van het jaar tenminste 12 nieuwe relaties (lees suspects) mee scoren.  

Je kan ook denken aan hoe je voor jouw relaties kan netwerken en iets kan betekenen door een paar keer aanbevelingen of referenties te geven. Verbinden is ook netwerken. 

Een 5 stappenplan om effectief (online en In Real Life) netwerkbijeenkomsten bezoeken 

Stap 1: Onderzoek waar je in de regio kan netwerken.  

  • Start met “googlen” door je woonplaats in te tikken + “netwerk” of netwerken. 
  • Vraag bevriende ondernemers/relaties waar zij netwerken en of zij een netwerkclub kunnen aanbevelen. 
  • Zoek netwerken waar jouw doelgroep naar toe gaat. 

Stap 2: Maak een overzicht van de netwerken die voor jouw nuttig kunnen zijn. 

  • De namen van de netwerken. 
  • Waar, wanneer en hoe vaak de evenementen georganiseerd worden. 
  • Is een lidmaatschap vereist, wat de kosten zijn en of een keer als gast een evenement kan bijwonen. 

Stap 3: Zorg voor een goede marketing boodschap. 

Bereid een aantal marketing boodschappen (elevator pitches) voor die je tijdens een eerste kennismaking kan inzetten. In een marketing boodschap vertel je: 

  • Wie je bent,  
  • Voor welk probleem of situatie je een oplossing hebt,  
  • Wat die oplossing kan bieden (voordeel voor de klant) en eventueel  
  • Hoe je te werk gaat.  

Eindig een marketing boodschap altijd met een open vraag. Voor het maken van een Marketing boodschap (Elevator pitch) zijn op internet een groot aantal sites te vinden. 

Stap 4: Bezoek regelmatig de netwerkbijeenkomsten (In real Life en Online)

  • Reserveer de tijd en plaats in je agenda  
  • Probeer een deelnemerslijst te krijgen en kijk wie je zou willen spreken 
  • Vraag aan de organisatie wie je zou moeten spreken  
  • Kom iets te vroeg, zodat je ook kan zien wie er komen 
  • Wissel, als er een ” klik” is en na een goed gesprek visitekaartjes uit  
  • Regelmatig de bijeenkomsten bezoeken is de basis om duurzame relaties op te bouwen en voor een kwalitatief goed netwerk 

Stap 5: Een must-do na elke bijeenkomst. 

  • Evalueer de volgende dag de bijeenkomst, was deze waardevol en of interessant, heb je de juiste mensen gesproken? Ook een gesprek met bekende relaties kan bijdragen aan de kwaliteit van je netwerk en is niet per definitie verspilde tijd. 
  • Zet de gegevens van de visitekaartjes in je CRM-systeem, Outlook of wat voor jou het handigst is met de datum, plaats en locatie plus een korte samenvatting van het gesprek. 
  • Bepaal of je de gesproken personen wil bedanken voor het gesprek of voor de informatie die hij/zij heeft gegeven.  Een e-mail is snel gemaakt en zorgt ervoor dat je in de gedachte van de ander komt. 

Én evalueer je netwerkactiviteiten aan het einde van het jaar.   

Tussentijds kan je vanzelfsprekend enkele conclusies trekken, bedenk dan wel dat zelf evenementen van een netwerkclub onderling sterk kunnen verschillen denkend aan sprekers, bezoekers, etc.  

Heb je de netwerkdoelstelling gehaald?    

Bij welke netwerkclub had je het meest succes? 

Bij welke netwerkclub voel je echt thuis? 

Netwerken is voor de lange termijn en bedenk dat netwerken is geven om te ontvangen. 

Met vriendelijke groet, 

Jacques Bais 

Ondernemers Netwerk