Netwerken heeft helaas vaak een negatieve bijklank door het feit dat netwerken vaak wordt gebruikt of misbruikt wordt om te verkopen.

Het grote verschil tussen verkopen en netwerken is dat bij verkopen het doel van de interactie tussen twee mensen de verkoop van een product of dienst is. Bij netwerken kan de verkoop het gevolg zijn, het doel van netwerken ligt meer in het opbouwen van een respectvol en zorgvuldig contact.

De vergelijking hieronder maakt het verschil tussen verkopen en netwerken duidelijker. In deze vergelijking vind je een aantal elementen terug van de "verkoper" en de "netwerker".

Verkopers die netwerken. Netwerkers.
1 Denken aan de korte termijn resultaten. Denken aan lange termijn relaties.
2 Proberen een behoefte te ontdekken die door hun product of dienst kan bevredigd worden. Wisselen informatie uit die voor de gesprekspartner interessant kan zijn.
3 Geven enkel iets als het hun iets opbrengt. Geven zonder iets terug te verwachten (en op termijn brengt dit meestal nog meer op ook).
4 Luisteren om een deal binnen te halen. Luisteren om te helpen.
5 Stellen vragen om beter hun product of dienst te kunnen positioneren. Stellen vragen om beter van dienst te kunnen zijn.
6 Vinden mensen enkel interessant als ze een potentiële klant zijn. Vinden iedereen interessant als contact. Je weet nooit wie zij op hun beurt kennen.
7 Willen zoveel mogelijk visitekaartjes verzamelen en uitdelen. Vragen en geven visitekaartjes aan mensen waarmee er écht contact is gelegd.
8 Praten veel over hun product of dienst zonder naar anderen te luisteren. Laten anderen meer aan het woord dan dat zij zelf praten.
9 Proberen hun eigen product of dienst onder de aandacht te brengen. Raden producten of diensten aan van anderen in hun netwerk, als deze relevant zijn voor de gesprekspartner.
10 Het doel is de verkoop. Mensen zijn een middel (soms zelfs als een noodzakelijk kwaad) om hun doel te bereiken. Het doel zijn contacten leggen en onderhouden. Een van de mogelijke gevolgen is een verkoop.

Een voorbeeld van het verschil tussen verkopen en netwerken.

De situatie is: een verkoper van brandblusapparaten komt op een receptie van de Kamer van Koophandel de directeur tegen van een bankkantoor.

Verkopen
De verkoper haalt de hele trukendoos boven om de kantoordirecteur te overtuigen om brandblusapparaten aan te schaffen voor zijn kantoor. De bankdirecteur luistert welwillend en ze maken een afspraak om verder te praten over brandblussers. De verkoper gaat naar de volgende deelnemer van die avond en vindt de avond geslaagd.

Netwerken
De netwerker is geïnteresseerd in de bankdirecteur als persoon. Hij leert o.a. dat de bankdirecteur een actief zeiler is en op zoek is naar een nieuwe boot. De netwerker herinnert zich dat de boot van een vriend te koop staat. Hij vertelt dit niet enkel aan de bankdirecteur, maar zorgt er de volgende dag voor dat zowel de bankdirecteur als zijn vriend elkaars gegevens krijgen. Enige tijd later is de boot van eigenaar veranderd.

Vier maanden later krijgt de netwerker een telefoontje van de bankdirecteur met de vraag of hij nieuwe brandblusapparaten kan leveren voor het bankkantoor én voor de lokalen van de zeilclub waar de bankdirecteur ook de voorzitter is. Daarnaast introduceert de netwerker bij een aantal ondernemers die lid zijn van de van de zeilclub die wellicht ook brandblussers kunnen gebruiken.

Het jaar van de netwerker is geslaagd.

Sta bij je volgende netwerkevenement even stil bij de verschillen tussen verkopen en netwerken. Je zal meer resultaat uit het evenement halen als netwerker.

Nieuwsgierig geworden, je kan me bereiken op 06 42151171 of per e-mail netwerk@netcircuit.net

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

PS. Tijdens een recent netwerkevenement met enkele ondernemers werd ik herinnerd aan een artikel dat Jan Vermeien een aantal jaren geleden schreef en ik delen van dat artikel hier aanhaal en aanvul.

Delen is leuk