Tijdens een online Business Meeting werd er gesproken over vertrouwen en Personal Branding. In dit artikel ga ik daar in het kort op in verder in.

Koopbeslissingen zijn gebaseerd op vertrouwen, emoties en percepties die een bepaalde naam of een bepaald product bij mensen creëren. Niet alleen dat wat jij zegt en schrijft, wat anderen over jou vertellen is wat de meeste invloed heeft.

In deze tijd waar alles is te vinden op internet is het voor een ondernemer nog belangrijker om te weten en goed te beseffen wat er door anderen over jou, jouw merk of de organisatie geschreven wordt. Bedenk daarbij ook dat 85% van alle content op het internet wordt geschreven door consumenten.

Bij branding (corporate & personal) gaat het om beïnvloeden van anderen door middel van het creëren van een identiteit die bepaalde percepties en gevoelens oproept.

Branding is doeltreffender dan marketing en sales.

Marketing heeft betrekking op presenteren. Sales is anderen op basis van je vaardigheden overtuigen.

Branding is beïnvloeden van anderen op basis van een sterke brand identiteit.

Met branding creëer je vertrouwen en een emotionele connectie.

Twitter, LinkedIn, Facebook, Whatsapp, Instagram en nog veel meer andere social media zorgen voor jouw branding, jouw imago!

De mening, het advies en de aanbevelingen van vrienden en relaties op internet bepalen mede welk brand gekocht wordt.

Wanneer jij, jouw bedrijf of organisatie, in staat bent om de grote groepen op internet op een authentieke manier positief over je organisatie of je product te laten praten, word je een brand en boek je pas echt succes.

Hoe ziet jouw Personal Brand (en dus netwerkprofiel) eruit?

Als niemand weet wie je bent of waarvoor men je moet bellen zal het lang duren voor je de vragen (en opdrachten) krijgt die je hebben wilt.

Hoe ziet men jou?

Wat is het beeld dat je oproept?

Hoe wil je gezien worden?

  • Hoe zien anderen jou?
  • Welke associaties roep je op?
  • Ben je de echte deskundige die men zoekt?
  • Wat maakt je uniek en onderscheidend?
  • Ben je je eigen merk? Een Personal Brand?

 

Branding en zeker Personal Branding is…

Jezelf zichtbaar maken als deskundige, waar je uniek en onderscheidend in bent. Ongemerkt ben je al een “Personal Brand” door je imago en de perceptie die men van je heeft.

Personal branding, jouw onderscheidend vermogen is niet afgedwongen, geen vooropgezet plan, niet gekunsteld of een oppervlakkig proces aan de buitenkant, maar het resultaat van gedreven (met passie) met je vak bezig zijn.

De kunst is dat wat je succesvol maakt te benoemen, het unieke daarvan zichtbaar te maken en uit te dragen naar relaties, zodat zij je herkennen en erkennen als de deskundige en je jezelf onderscheidt van collega-professionals en ondernemers.

Je bent pas een Personal Brand (een eigen merk) als anderen dat vinden en uitdragen.

Een Personal Brand opbouwen vraagt om authenticiteit, het maken van keuzes én doorzettingsvermogen. Bedenk daarbij ook dat je wordt gekozen door de keuze die jij maakt.

Personal Branding is dé manier om je te onderscheiden door bewust bezig zijn met je vak.

Personal Branding is een investering in jezelf die zorgt voor persoonlijke en zakelijke groei.

Jouw profiel (jouw Brand) staat op internet, de social media, jouw website, jouw visitekaartje. Zorg ervoor dat jouw profiel overal en altijd correct is, consequent hetzelfde beeld oproept. Laat overal zien wie je bent en waarvoor men jou moet vragen.

Succes hebben met Personal Branding is een gevolg, de natuurlijke opbrengst van jouw keuze(s) én jouw persoonlijke acties. Zorg goed voor je eigen merk, laat het voor anderen duidelijk zijn waar jij voor staat en gaat.

Wil je meer weten over Personal Branding? Kikkienanje van den Brink en/of Wim Beunderman kunnen je meer over Personal Branding vertellen.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais


 

Delen is leuk