Na de vakantie is er weer volop keuze in allerlei zakenbeurzen, congressen, seminars, die je wellicht wil gaan bezoeken.

Ontvang jij ook regelmatig uitnodigingen om een seminar, congres of ondernemersbijeenkomsten bij te wonen met tijdens of na afloop de gelegenheid om te netwerken? Soms ontvang ik een uitnodiging om naar een netwerkbijeenkomst te gaan waar een bekende Nederlander dan een spreekbeurt komt houden. Je kan je afvragen of dit nu wel of niet uitgelezen bijeenkomsten om te netwerken en je netwerk uit te breiden?

Toch worden deze bijeenkomsten met zekere regelmaat georganiseerd en worden vaak ook goed bezocht. De grote vraag is: ‘Hoe benut jij het netwerkelement effectief?’.

Want wat gebeurt er in de praktijk? Je komt aan en ziet een bekende of een relatie en daar spreek je dan mee, niets mis mee om je relaties op die manier te onderhouden, echter gaat het bij deze bijeenkomsten meer om het onderwerp of de spreker dan om te netwerken.

Wil je toch nieuwe relaties aan knopen ga dan in de pauze en aan het einde van de bijeenkomst niet bij een bekende staan. Kijk eerst rond en stap op een onbekende af of ga bij onbekenden aan een tafel staan, vraag of er bezwaar is dat je erbij komt staan. Meestal is daar geen bezwaar tegen. Stel jezelf voor door een hand te geven, herhaal de naam van de ander, dan onthoud je die beter.

Onderdruk de neiging om direct te beginnen met jouw “elevator pitch” maar toon eerst belangstelling in de ander door een open vraag over de bijeenkomst, bijvoorbeeld “Wat boeit je over [het onderwerp]” en laat de ander aan het woord om vervolgens door te vragen, hiermee toon je belangstelling in de ander en zo kom je er al snel achter of en mogelijke aanknopingspunten zijn. (Of je iets voor elkaar kan betekenen.)

Vaak wordt er de vraag aan jou gesteld waarom je hier bent. Geef dan in eerste instantie aan wat je interesse in het onderwerp of de spreker is en probeer daar je marketing boodschap in te verwerken.

De ideale marketing boodschap bestaat uit vier elementen, het is niet altijd nodig om deze alle vier in het gesprek te noemen, als er interesse is zal er door je gesprekspartner naar gevraagd worden. De elementen van de marketing boodschap zijn:

  • Het probleem waar jij de oplossing voor hebt
  • Wie je helpt met jouw oplossing (het soort klanten op wie jij je richt)
  • Wat jouw oplossing oplevert
  • De oplossing die je voor het probleem hebt

De oplossing zou ik niet direct opnoemen of vermelden. Als er belangstelling of interesse is en ernaar gevraagd wordt kan je daar iets over zeggen en trachten een afspraak te maken of op z’n minst visitekaartjes uit te wisselen.

Schroom niet om je expertise te tonen, geef (als de gelegenheid zich voordoet) tips en adviezen. Bedenk ook dat men graag luistert naar enthousiaste mensen die passie hebben voor hun expertise of producten. Begin je verhaal bijvoorbeeld eens met een humoristische anekdote. Humor verbindt mensen. Ga met plezier te werk, lach en glimlach, dan word je beter onthouden

Bijwonen van een seminar of congres om daar ook te netwerken heeft pas resultaat als je zelf actief bent en na afloop snel contact opneemt met de personen die je gesproken hebt om ze te bedanken voor het gesprek of een vervolgafspraak te maken. Neem ze op in je CRM-systeem en als je een nieuwsbrief hebt zet ze (als ze daar toestemming voor gegeven hebben) ook op je mailinglijst.

Veel plezier bij het netwerken.

Voor vragen over zakelijk netwerken?  Stuur een e-mail aan netwerk@netcircuit.net.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

Voor de zakelijke netwerker.


De Netwerkapp is hét sociale netwerk voor ondernemers.

De Netwerkapp is "Anders dan Andere"

De Netwerk App is zonder reclame en jouw gegevens niet worden gebruikt voor reclamedoeleinden. 

Bij de Netwerk App zijn alle deelnemers zichtbaar en kan je jouw eigen netwerk bouwen en onderhouden. Je eigen groepen maken en ervoor kiezen om je groep openbaar of besloten te maken. 


 

Delen is leuk