Een groot netwerk? Wat heb je eraan?

Een groot netwerk hebben is mooi maar zegt mij niets. Wat is groot? Wat is de toegevoegde waarde van de mensen in je netwerk? Hoe zet jij je netwerk in? 

Netwerken is plezier hebben in het (leren) kennen van andere mensen. Netwerken is plezier beleven aan wat anderen je te vertellen hebben, oprechte interesse in wat die ander bezig houdt en boeit. Om vervolgens plezier te beleven aan het verder helpen van die ander. Onderzoeken hoe jijzelf, of beter nog, iemand die jij kent die ander zou kunnen helpen. En dat alles om uiteindelijk meer resultaat uit je netwerk te krijgen. 

Voor het bepalen van de kwaliteit/waarde van je netwerk zal je de volgende vragen kunnen stellen.  

  • Omvang van je netwerk: hoeveel mensen maken deel uit van je netwerk?  
  • Wie maken deel uit van je netwerk? (klanten, prospects, suspects, familie, vrienden?) 
  • Percentage beslissers, beïnvloeders, promotors? Waartoe zijn die mensen bevoegd?  
  • Jouw imago: Wat denken die mensen van je?  
  • Is je netwerk actueel? Wanneer heb je voor het laatst contact met ze gehad? 
  • Heb regelmatig contact met de mensen uit je netwerk?   
  • Wie help jij? En wie helpt jou?   
  • Door wie uit je netwerk wordt je aanbevolen?  
  • Wie zijn je ambassadeurs 

Netwerken is ook je eigen contacten bij elkaar introduceren. Omdat je meent dat ze elkaar kunnen helpen of beter nog, dat zij ook weer plezier zullen beleven aan elkaars verhalen. Vaak doe je dan twee mensen een plezier en zal je in “Top of Mind” blijven bij beide. 

Netwerken is gebaseerd op langdurige relaties of (zakelijke) vriendschappen. Gewoon omdat je elkaar aardig vindt, of omdat je het leuk vindt om te weten hoe het met die ander gaat. Elkaar zo nu en dan eens bellen of e-mailen om er achter te komen wat die ander op dat moment bezig houdt. Of omdat je iets hebt gevonden waarvan je meent dat die ander daarin geïnteresseerd is. Contact onderhouden zonder te willen verkopen zorgt ervoor dat je in “Top of Mind” blijft. 

Netwerken is informatie delen. Als jij iets weet vertel het je contacten die iets aan die wetenschap of informatie zouden kunnen hebben. Stuur artikelen of weblinks door naar diegene waarvan je denkt dat ze het ook zouden willen lezen. 

Steeds terugkerend is in ieder geval het hebben van plezier. Netwerken is geen bezigheid op zich. Het is plezier beleven aan hetgeen waar je mee bezig bent. En vervolgens dat plezier met anderen willen delen. 

Via internet hebben we tegenwoordig verschrikkelijk veel contacten. Velen van ons zijn aanwezig op Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram. Het is dan leuk als men een bericht  “Liked” of “Interessant” vindt, echter dat is leuker voor Facebook of LinkedIn omdat men daarmee betere doelgroepen kan bepalen voor hun adverteerders.  

Wil je jouw relatie echt een plezier doen, deel dan z’n berichten openbaar of aan jouw vrienden en zet er jouw (positieve) aanbeveling bij. Wat je ook kan doen is de discussie aangaan, opmerkingen plaatsen of commentaar geven.   

Als er eenmaal iets op het internet (via de social media) is gezet is het vaak voor iedereen te zien. Het er weer afhalen gaat met zeer veel moeite (of soms niet). Soms is het dan al te laat, bijvoorbeeld een filmpje op YouTube, een bericht op Twitter is al heel snel bekeken of gelezen.  

Live uitzendingen doen op bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram en (binnenkort ook op) LinkedIn kan voor je netwerk ook goed werken. Vraag je dan wel eerst af wat de kijker (jouw relatie) wil zien en bereid je wel erg goed voor. Laat de Live uitzending geen éénrichtings verkeer zijn. Doe bijvoorbeeld een interview met een relatie. Over Video en live uitzendingen vertel ik in een later artikel meer. 

Netcircuit maakt ook gebruik van live uitzendingen in de vorm van Online Netwerk Meetings. In een klein gezelschap gaan we via internet kennis maken met andere ondernemers uit verschillende branches. KLIK HIER voor meer informatie en om je geheel vrijblijvend aan te melden.

Publicaties op internet kunnen ook leiden tot misverstanden of een verkeerde indruk wekken.  Sommige onderwerpen kunnen beter tijdens een persoonlijk contact worden besproken. Zeker als het gaat om vertrouwelijke informatie, kritiek of als er emoties in het spel zijn. Ga eens gewoon koffie drinken met een contactpersoon of nodig een aantal mensen uit op de koffie om zaken te bespreken.  

Netwerken, zaken doen en het onderhouden van duurzame contacten blijft mensenwerk. Persoonlijk contact, elkaar face-to-face ontmoeten, echte belangstelling in de persoon verdiept je relatie. Zakendoen is een gevolg van de band met een relatie. (de gunfactor)   

Zorg bij netwerken voor wederkerigheid stel je netwerk open voor mensen die je kent, vertrouwd en iets gunt. Breng mensen uit je netwerk met elkaar in verbinding. 

Met een goed netwerk kan je de koude acquisitie wel vergeten en meer dan 95% van je omzet uit je netwerk halen.  

Tenslotte nog even dit: Netwerken is geven zonder er iets voor terug te verwachten. 

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll Up