Hoe je in “Top of Mind” komt en blijft.

Ga jij professioneel om met je zakelijk netwerk? 

Bijna iedereen heeft wel een account heeft op een of meerdere social media platformen, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter of Instagram en heeft op deze platforms vele connecties. Toch wordt er bijna geen gebruik maken van de kracht van social media. 

Communicatie is grotendeels het zenden van boodschappen. Delen van kennis en gebeurtenissen worden veel gebruikt, soms worden de social media ingezet in plaats van direct contact of e-mail. Vaak gaat de dialoog op social media verloren en verdwijnen al snel in de tijdslijn, ook zijn berichten  openbaar en daardoor niet echt persoonlijk, ook wordt social media veel gebruikt als advertentiekanaal.

Is je echte netwerk een grote verzameling van personen? En geef je daarbij ook verschillen aan tussen de verschillende relaties, hoe belangrijk ze voor je zijn? Wij hebben allemaal vrienden, kennissen, zakelijke relaties, personen die we wel eens zijn tegen gekomen, we zijn online verbonden bekenden en met onbekenden. Toch zal niet iedere relatie dezelfde waarde voor je hebben.(en vice versa) 

Neem de tijd om je echte netwerk inzichtelijk te maken. Een zakelijk netwerk gaat verder dan privé of zakelijk, je komt ze bijna allemaal tegen op internet, de grens tussen privé en zakelijk wordt steeds vager.  Een zakelijk netwerk bestaat ruwweg uit 5 groepen.

  1. Klanten en prospects
  2. Vrienden (Warme contacten)
  3. Personen die je goed en persoonlijk kent (Lauwe contacten)
  4. Personen die je wel eens ontmoet hebt (Koude contacten)
  5. Onbekende personen (bijvoorbeeld relaties van relaties) 

Elke groep zal onderhouden moeten worden en kent een eigen wijze van communiceren. Met vrienden heb je waarschijnlijk meer persoonlijk contact, veel “in real life” via de telefoon, de e-mail, Whatsapp en Messenger. Dit geldt ook voor je klanten en prospects. Voor de andere groepen wordt veel meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden van nieuwsbrieven en social media.

Bouw contactmomenten in om je contact warm te houden. Hoe vaak heb je echt contact met je netwerkrelaties?

Bij (voor jou belangrijke) personen zal je in “top of mind” moeten komen en blijven om sneller aanbevolen te worden. Soms kan dat eenvoudig door via social media mensen te feliciteren, op hun eigen tijdlijn, voor hun verjaardag. Neem per dag even de tijd op LinkedIn, Faceboek e.d. en “like” de berichten van jouw relaties, of (beter nog) deel berichten die voor jouw netwerk interessant kunnen zijn. Je relaties zien dan dat je aan ze denkt.  Denk ook aan om je netwerkrelaties door te verwijzen of aan te bevelen. 

Hoe is jou band met een relatie of je klant?  Het mooiste complement dat je van je klant kan krijgen is als hij of zij tegen je zegt: “Het is geweldig om met jou te werken”. Dit zegt dan iets over de indruk die de klant van je heeft. 

Beter wordt het als de klant een aanbeveling schrijft op de zakelijke social media. Nog beter wordt het als de klant of relatie jou naam noemt aan zijn relaties als de deskundige op jou gebied. Nog veel beter wordt het als jou klant je direct in contact brengt met zijn relaties.  

Tips om de band met je relatie te versterken en in ” Top of Mind” te blijven: 

  • Stop met verkopen, zorg dat de relatie op de eerst plaats komt 
  • Bouw aan een persoonlijke relatie met de klant, ga bijvoorbeeld eens lunchen zonder over de zaak of de handel te praten. 
  • Wees oprecht nieuwsgierig, informeer altijd eerst naar de persoonlijke omstandigheden 
  • Zorg voor inhoudelijke gesprekken en geen verkooppraatjes 
  • Wees ervan overtuigd dat jij degene bent dat je de beste bent voor de klant. 
  • Probeer niet alle problemen van de klant op te lossen, alleen die waar je deskundig in bent 
  • Voor situaties of problemen waar je niet deskundig in bent; vraag of de klant behoefte heeft om contact te hebben van iemand uit je netwerk die wel deskundig is op dat gebied. 
  • Beloof niets of schep geen verwachtingen als  je twijfelt of je het waar kan maken.  
  • Kom al je beloftes na, lever exact dat gene wat je afgesproken hebt, soms net iets extra’s zonder een verwachtingspatroon neer te leggen. 
  • Betrek de klant bij je bedrijf, nodig de klant uit voor recepties, introducties e.d. 
  • Beveel de klant aan bij je andere relaties, netwerk ook voor je klant. 
  • Durf jezelf ook kwetsbaar op te stellen, vraag je relatie om advies op gebieden waar hij of zij deskundig is als je zelf met een situatie of probleem geconfronteerd wordt.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

Scroll Up