5 open deuren om te netwerken tijdens de tweede golf

Netwerken en je relaties blijven bereiken in het huidige normaal. Hoe doe je dat?

Of we het nu leuk vinden of niet, de tweede golf houdt maar aan en tot wanneer is nog onduidelijk. De overheid zegt: “wij zijn allemaal klaar met corona, maar corona is nog niet klaar met ons.” Wanneer het sociale leven nog langer op slot blijft is het nog belangrijker in contact te blijven met al je relaties.

Deze 5 tips kunnen je daarbij helpen. (Misschien zijn het open deuren)

  1. Blijf communiceren

Het is wel de belangrijkste open deur, tijdens een crisis is het belangrijk om te blijven communiceren. Er is veel onduidelijkheid, zeker nu de officiële maatregelen zo snel en vaak veranderen. Aan jou de taak om wel duidelijk te zijn.

Blijf communiceren wat er wel en niet kan. Wees open en duidelijk over de uitdagingen die je ziet; voor je klant, zakenrelaties en jezelf. Wees duidelijke over de maatregelen die je neemt en de oplossingen die je biedt aan je relaties.

  1. Gebruik digitale media

Door de coronacrisis zitten we meer dan ooit te werken via de smartphone, tablet en computer. Niet zo gek, nu zowel ons sociale als professionele leven zich bijna helemaal online afspeelt.

Wil jij je relaties blijven bereiken? Dan moet jouw boodschap ook online te vinden zijn. Netwerken en mond-tot-mond reclame is simpelweg minder effectief als mensen binnen blijven.

Maak dan ook meer gebruik van de sociale netwerken, met name LinkedIn is zakelijk een goed kanaal. Hou je relatie via de telefoon, Whatsapp, E-mail, Messenger, Facetime of een andere beeldbel-methode op de hoogte. Gebruik maken van een nieuwsbrief is ook een goede optie.

Maak gebruik van online vergader- en communicatiemiddelen. Door mee te gaan in de stroom van onlinebijeenkomsten, webinars ed. heb ik nu een account bij verschillende aanbieders, zoals Zoom, Jitsi, Microsoft Teams, Google Meet. Om te communiceren met relaties gebruik ik zelf Whereby omdat mijn relaties daar geen account nodig hebben en ook niets hoeven te downloaden.

  1. Zet verschillende soorten boodschappen in

Dat herhaling werkt wist je waarschijnlijk al. Een boodschap blijft pas echt goed hangen als deze meerdere keren in verschillende contexten gecommuniceerd wordt. Je moet je boodschap dus op verschillende manieren, op verschillende plekken en op verschillende tijdstippen herhalen. Communiceer daar waar ook je doelgroep en je relaties aanwezig zijn. Een Instagram verhaal, een bericht op LinkedIn, een nieuwsbrief, een Facebook bericht, je eigen website: varieer zoveel mogelijk.

Het is goed om je te realiseren dat de Social Media een zeer vluchtig medium is, dat er supersnel door de tijdlijn gescrold wordt en dat de Social Media (Facebook, LinkedIn Instagram etc) via hun algoritmes bepalen wat er voorgeschoteld wordt. Dat is mede waarom je jouw boodschappen moet variëren en herhalen.

  1. Blijf persoonlijk contact hebben

Als er iets is wat we tijdens de coronagolven missen, dan is het wel het persoonlijk contact. Pak daarom nu je kans om dat persoonlijke contact te behouden. Dat hoeft echt niet altijd fysiek in de praktijk. Bel je relaties eens op, of las een wekelijks videobel-uur in. Misschien dat je zelfs sommige werkzaamheden via videobellen kan doen, zoals een online-consult, online trainingen.

Zelf heb ik elke maandag een Online Netwerk Spreekuur, om vragen van ondernemers te beantwoorden op het gebied van zakelijk netwerken en acquisitie via je netwerk in deze lastige tijden. Een maandelijkse online Business Meeting en de maandelijkse Kennissessies voor de leden van het Ondernemers Netwerk en genodigden dragen zeker bij aan de communicatie en blijven de leden ook met elkaar in contact.

  1. Houd de vinger aan de pols

Elke directeur, sales- en accountmanager weet dat je altijd de vinger aan de pols moet houden. Het is belangrijk om de effectiviteit van je marketing en verkoop te meten. Zo kom je er achter welke kanalen goed werken, naar welke producten en/of informatie je relaties op zoek zijn, of op welke manier je relaties in contact willen blijven

Als jij weet wat de behoeften van je relaties zijn, kun je pas echt effectief communiceren. Hopelijk helpen deze 5 tips je daarmee op weg.

Wat ik wel ervaar, met het huidige normaal, is dat ik veel minder tijdsverlies heb en minder tijd in de auto doorbreng en dus kosten bespaar.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

Ondernemers Netwerk

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *