Acht tijdloze zakelijke principes

Motto’s en slogans komen en gaan, maar bepaalde zakelijke principes raken nooit uit de mode en zijn nu nog net zo actueel als 50 jaar geleden. Dat schrijft auteur Jeff Haden. 

1. Focus op de boodschap, niet op de boodschapper 
Iedereen hangt aan de lippen van grote, machtige zakenlui, maar minder indrukwekkende mensen hebben even goed zinnige dingen te vertellen. Wanneer de krantenboer u vertelt dat ‘mensen zullen veronderstellen dat u de situatie onder controle hebt wanneer u doet alsof’, dan zou dat evenveel indruk moeten maken als wanneer Steve Jobs zoiets zegt. 

2. Verzamel kennis… 
Intelligente mensen winnen vaak. Slimmere mensen winnen nog vaker. Altijd naar meer ervaring en meer kennis blijven streven is de op één na beste manier om succes te behalen. 

3. … maar verzamel vooral mensen met veel kennis 
Zelf kunt u nooit alles weten, maar u kunt wel zoveel mensen kennen zodat u samen bijna alles weet en bijna alles kan doen. Dit is volgens Haden dé weg naar succes. 

4. Geef alvorens te krijgen 
Netwerken doet u omdat u iets wil. Vraag daar echter nooit expliciet naar en focus op wat u anderen te bieden hebt. Door te geven bouwt u aan een betekenisvolle en uiteindelijk wederzijds voordelige relatie. 

5. Bereid altijd uw volgende zet voor 
Hoe succesvol u op dit moment ook bent, zorg er voor dat u altijd iets klaar hebt liggen voor morgen. Zo komen succesvolle mensen door moeilijke periodes en breiden ze in voorspoedige tijden snel uit. 

6. Neem verantwoordelijkheid 
Wees dankbaar voor uw mislukkingen want dat zijn de beste kansen om te leren en te groeien. Neem verantwoordelijkheid voor uw daden en wees niet te trots om uw fouten toe te geven. 

7. Zet theorie om in praktijk 
Geen enkel idee bestaat echt tot het in daden wordt omgezet. Als dat niet gebeurt houdt u er alleen spijt aan over. Vertrouw op uzelf en ga volledig voor uw ideeën. 

8. Vergeet niet te genieten 
Bouw af en toe een pauze in. Succes is een marathon, geen sprint.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

Bron: Express.be

Delen is leuk