Bent u de bank voor uw debiteuren?

In tijden van een crisis moet je als ondernemer het betalingsgedrag van hun klanten nauwlettend in de gaten houden. Meer en meer “klanten” komen met de meest vreemde argumenten om nog niet te betalen. 

Bijvoorbeeld: 

  • We hebben de rekening nooit ontvangen
  • Onze klanten betalen pas na 60 dagen
  • We betalen een keer per maand al onze rekeningen, uw factuur zal er nog niet bij.
  • Er is helaas niemand met bevoegdheid om betalingen te doen.
  • De factuur klopt niet er wordt binnen 30 dagen contact over opgenomen.
  • De bij u gekochte producten staan nog bij ons op voorraad, we betalen zodra deze verkocht zijn.

Maar het kan ook nog erger:

“Ik ben net terug van vakantie die erg veel heeft. Ik heb nu even niet genoeg geld om de rekening te betalen.”
“Ik wil wel betalen maar alle facturen komen telkens op een verkeerd adres en ook de herinneringen ontvangen we niet.”

Als je vraagt aan de klant om de persoon die over de betalingen gaat en je krijgt die na enig aandringen aan de lijn ontstaat het volgende gesprek.

“Mag ik de man die over de betalingen gaat?”

“Daar spreekt u mee.”

“Dus ik spreek met de man die over betalingen gaat?”

“Jazeker” 

“Dan kan niet, want mijn factuur wordt nu al 60 dagen niet betaald.” 

Zorg ervoor dat je niet de bank wordt voor jouw debiteuren.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

Netcircuit

 

Delen is leuk