Hoe is de band met jouw (zaken)relatie of klant?

Het mooiste compliment dat je van een klant kan krijgen is “Het is geweldig om met jou te werken.”

Dit zegt iets over hoe de relatie over je denkt en de indruk die je relatie van je heeft.

Beter wordt het als een klant een aanbeveling schrijft op de sociale netwerken, bijvoorbeeld op LinkedIn of Facebook.

Nog beter wordt het als de klant jouw naam noemt bij zijn relaties als de deskundige op jouw vakgebied.

Nog veel beter is het als de klant je direct in contact brengt met zijn relaties.

Wanneer zal je relatie iets voor jou doen?

De meest kans daarop is dat je bij jouw klant in “Top of Mind” bent.

Hierbij enkele tips om de band met jouw relaties en klanten te versterken.

  • Stop met verkopen, zorg ervoor dat de relatie op de eerst plaats komt.
  • Bouw een persoonlijk relatie op, neem contact op of ga eens lunchen zonder over de zaak of de handel te praten.
  • Wees oprecht nieuwsgierig. Vraag naar persoonlijke omstandigheden.
  • Zorg voor inhoudelijke gesprekken, geen reclame- of verkooppraatjes.
  • Wees ervan overtuigd dat jij degene bent voor de klant.
  • Probeer niet problemen van de klant op te lossen zonder dat hij/zij je om advies vraagt.
  • Voor problemen of situaties waar je niet deskundig bent, vraag eerst of de klant wil dat je hem/haar in contact mag brengen met één van jouw relaties.
  • Beloof niets wat je net waar kan maken, schep ook geen verwachtingen in die richting.
  • Kom al je beloftes na en lever bij voorkeur iets meer dan wat van je verwacht kan worden.
  • Betrek de klant bij jouw bedrijf. Nodig hem/haar uit voor recepties, product introducties e.d.
  • Beveel je klant aan bij jouw relaties, netwerk ook voor je klant.
  • Durf jezelf kwetsbaar op te stellen, laat meer van jezelf zien, eventueel wat jouw problemen zijn of waar jij mee worstelt en vraag eventueel om zijn/haar hulp. 

Kernwaarden voor een goede band met je relatie of klant zijn: Integer, oprecht, vertrouwen.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

Netcircuit