Lach, glimlach en heb plezier, humor zorgt ervoor dat je beter onthouden wordt.

In een vorig artikel over netwerken op bijeenkomsten had ik het over de aandacht die je geeft en aan dacht die je krijgt. Als ondernemer (en dus netwerker) wil je graag in “Top of Mind” komen en blijven in en buiten je eigen netwerk, want

“Als men niet weet waarvoor men jou moet bellen, zal je nooit de opdrachten krijgen die je graag wil hebben.”

Als je je aansluit bij een groepje mensen op een (netwerk)evenement hebben zal je merken dat veel mensen hebben er moeite mee om het woord te voeren. Men is veelal een beetje nerveus en is bang om iets vergeten te zeggen of bij voorbaat al verkeerd te beginnen. Een goede voorbereiding en veel oefening kan dat voorkomen. Hierbij een paar tips.

Zorg voor een goede binnenkomer, vertel een korte (persoonlijke) anekdote van wat je onlangs hebt meegemaakt. Bij voorkeur iets waardoor er een glimlach op de gezichten komt. Durf je kwetsbaar op te stellen maar eindig een anekdote altijd positief. Heb meerdere anekdotes of binnenkomers gereed en oefen deze eerst goed, bijvoorbeeld in de privékring en vraag daar om positieve feedback.

Gebruik je de kracht van je stem en intonatie door niet te hard of te zacht te praten. Praat ook niet te snel (of te langzaam) en haal rustig adem. Laat gerust af en toe een stilte vallen om de mensen nieuwsgierig te houden.

Na de binnenkomer kan je jouw marketing boodschap brengen en afsluiten met een open vraag of aan iemand in de groep vragen zijn/haar verhaal te doen. (waar ze zich mee bezig houden e.d.)

Interactieve communicatie is voor meer dan 60% lichaamstaal. Daar ben je je niet echt bewust van.  Toch kan je van je lichaamstaal gebruik maken door gebaren te maken die je verhaal ondersteunen. Men haakt af als je in het geheel niet beweegt of een monotoon verhaal houdt.

Hou ook oogcontact met de groep en zoek naar oogcontact van de groep. Wordt bewust van je lichaamstaal en oefen je houding en gebaren, gebruik de spiegel om je gezichtsuitdrukkingen te oefenen.

Wil je in “Top of Mind” komen en blijven bereid je dan goed voor met meerdere anekdotes, elevator pitches, Bereid voor elk type bijeenkomst open vragen voor die je kan stellen (bijvoorbeeld over het onderwerp van de bijeenkomst) en oefen, oefen, oefen. Door veel te oefenen (ook voor de spiegel) hoef je later niet mee na te denken over wat je gaat zeggen.

Bedenk goed dat humor mensen verbindt. Ga met plezier netwerken, lach en glimlach, dan wordt je beter onthouden.

Tenslotte nog even dit, pas je kleding aan bij de doelgroep of het evenement maar blijf bij jezelf, laat je beïnvloeden door anderen in je kleding keuze. Of wil je opvallen (en dus in top of mind komen) door iets extreems te dragen?

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *