Netwerkbijeenkomsten? Tijdverspilling of voegt het waarde toe.

Een 5 stappenplan voor effectief netwerkbijeenkomsten bezoeken 

Netwerkbijeenkomsten bezoeken? Heb je daar nog wel zin in? Vind je het soms ook een verspilling van je tijd? Of ga je er alleen heen voor de gezelligheid? Of ook om nieuwe mensen te ontmoeten en om de band met bestaande relaties aan te trekken. 

Als ondernemer zie je het nut van (zakelijk) netwerken. Echter je wil goed met je tijd omgaan, zeker als de netwerkbijeenkomsten in de avonduren plaats vinden.  

Hoe ga je dan gestructureerd aan de slag, hoe bepaal je welke netwerkbijeenkomsten je wel en welke je niet gaat bezoeken. 

Voordat we een stappenplan opzetten moet je je wel afvragen met welk doel je de netwerkbijeenkomsten gaat bezoeken., bijvoorbeeld door een SMART doelstelling voor jezelf te bepalen.  

Bijvoorbeeld: Je wil maximaal twee maal per maand een netwerkbijeenkomst bezoeken en daar voor het einde van het jaar tenminste 12 nieuwe relaties (lees suspects) mee scoren.  

Je kan ook denken aan hoe je voor jouw relaties iets kan betekenen, door een paar keer aanbevelingen of referenties te geven. Verbinden is ook netwerken. 

Stap 1: Onderzoek waar je in de regio kan netwerken.  

  • Start met “googlen” door je woonplaats in te tikken + “netwerk” of “netwerken” 
  • Vraag bevriende ondernemers waar zij netwerken en of zij een netwerkclub kunnen aanbevelen
  • Kijk op de Netwerkgids Nederland voor netwerkclubs en organisaties  
  • Zoek netwerkclubs waar jouw doelgroep ook naar toe gaat. 

Stap 2: Maak een overzicht van de netwerken die voor jouw nuttig kunnen zijn. 

  • De namen van de netwerkclubs of organisaties. 
  • Waar, wanneer en hoe vaak evenementen georganiseerd worden. 
  • Is een lidmaatschap vereist, wat de kosten zijn en of een keer als gast een evenement kan bijwonen. 

Stap 3: Zorg voor een goede marketing boodschap. 

Bereid een aantal marketing boodschappen (elevator pitches) voor die je tijdens een eerste kennismaking kan inzetten. In een marketing boodschap vertel je: 

  • wie je bent,  
  • voor welk probleem je een oplossing hebt,  
  • wat die oplossing kan bieden (voordeel voor de klant) en eventueel  
  • hoe je te werk gaat.  

Eindig een marketing boodschap altijd met een open vraag. Voor het maken van een elevator pitch zijn op internet een groot aantal sites te vinden. 

Stap 4: Bezoek regelmatig de netwerk bijeenkomsten  

  • Reserveer de tijd en plaats in je agenda  
  • Probeer een deelnemerslijst te krijgen en kijk wie je zou willen spreken 
  • Vraag aan de organisatie wie je zou moeten spreken  
  • Kom iets te vroeg, zodat je ook kan zien wie er komen 
  • Wissel, als er een ” klik” is en na een goed gesprek visitekaartjes uit  
  • Regelmatig de bijeenkomsten bezoeken is de basis om duurzame relaties op te bouwen en voor een kwalitatief goed netwerk 

Stap 5: Een must-do na elke bijeenkomst. 

  • Evalueer de volgende dag de bijeenkomst, was deze waardevol en of interessant, heb je de juiste mensen gesproken? Ook een gesprek met bekende relaties kan bijdragen aan de kwaliteit van je netwerk en is niet per definitie verspilde tijd. 
  • Zet de gegevens van de visitekaartjes in je CRM systeem, Outlook of wat voor jou het handigst is met de datum, plaats en locatie plus een korte samenvatting van het gesprek. 
  • Bepaal of je de gesproken personen wil bedanken voor het gesprek of voor de informatie die hij/zij heeft gegeven.  Een e-mail is snel gemaakt en zorgt ervoor dat je in de gedachte van de ander komt. 

Evalueer je netwerkactiviteiten aan het einde van het jaar.   

Tussentijds kan je vanzelfsprekend enkele conclusies trekken, bedenk dan wel dat zelf evenementen van een netwerkclub onderling sterk kunnen verschillen denkend aan sprekers, bezoekers, sfeer en dergelijken. 

Heb je de netwerkdoelstelling gehaald?   

Bij welke netwerkclub had je het meest succes? 

Bij welke netwerkclub voel je echt thuis? 

Bedenk ook goed: 

Netwerken is voor de lange termijn en 

Netwerken is geven om te ontvangen. 

Met vriendelijke groet, 

Jacques Bais 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Netcircuit | Netwerkbijeenkomsten? Tijdverspilling of voegt het waarde toe.Netcircuit | Netwerkbijeenkomsten? Tijdverspilling of voegt het waarde toe.Netcircuit | Netwerkbijeenkomsten? Tijdverspilling of voegt het waarde toe.Netcircuit | Netwerkbijeenkomsten? Tijdverspilling of voegt het waarde toe.Netcircuit | Netwerkbijeenkomsten? Tijdverspilling of voegt het waarde toe.Netcircuit | Netwerkbijeenkomsten? Tijdverspilling of voegt het waarde toe.
Scroll Up