Netwerken in investeren in relaties

Netwerken is investeren in relaties.

Netwerken is een werkwoord, door velen wordt netwerken niet als positief gezien en toch….   iedereen doet het, iedereen kan het.

Netwerken begint al heel vroeg in je leven.

Op de basisschool en tijdens vervolgopleidingen zoek je je eigen vrienden en vriendinnen. Tijdens feestjes en in de kroeg, wie heeft er nooit geflirt? Was dat niet zeer prettig, ook al “scoorde” op een avond niet, toch spreek je er later nog over die tijd en de gesprekken die je toen had. Velen hebben er een relatie aan overgehouden.

Privé netwerken is normaal, dat doen we dagelijks en vinden dat heel gewoon.

“Een goede buur is beter dan een verre vriend”. Als we iets nodig hebben, een boormachine, oppas, een kopje suiker, dan weten we allemaal onze buren te vinden en zij ons.

In zakelijk opzicht lijkt het erop dat we vaak ‘het wiel opnieuw uitvinden’, in plaats van gebruik te maken van ons netwerk. Acquisitie wordt warm via netwerken.

Zakelijk netwerken, daar heeft men soms moeite mee. “Netwerken is niets voor mij.” We ‘vergeten’ dan vaak dat we een kennis hebben die bij een bedrijf werkt waar we graag een keer contact mee zouden hebben of we horen toevallig dat de schoonvader van een vriend of vriendin, directeur is van een bedrijf dat diensten levert waar we behoefte aan hebben.

Zakelijk netwerken gaat uiteindelijk ook om scoren, ook al zal niet elke flirt resultaat opleveren, veelal zijn het prettige gesprekken waarvan je je de personen blijft herinneren en misschien kan aanbevelen bij anderen of door hen aanbevolen worden.

Netwerken is flirten om te scoren.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais