Ongeloofwaardige smoezen

Ken jij ze ook? De meest uiteenlopende smoesjes waarom een rekening (nog) niet betaald is.

Tijdens een netwerkgesprek vertelde ik een anekdote over m’n tijd bij NCR toen ik naast de heer Peter Girr zat, die de incasso deed via veelal (voor ons als toehoorder grappige) telefoongesprekken.

Hij vroeg aan de debiteur of hij de persoon mocht spreken die over de betalingen gaat. Het antwoord was “dat ben ik” Peter herhaalde de vraag een paar keer om daar zeker van te zijn en zei uiteindelijk “Daar geloof ik niets van want onze rekening is nog steeds, na 45 dagen, niet betaald.”

Dit deed me ook denken aan een artikel van tradius Collections met de top tien van excuses om niet te betalen:

1. We hebben de rekening nooit ontvangen 
2. Onze betalingstermijnen zijn (30,60..) dagen 
3. We doen pas een betalingsronde aan het einde van de maand 
4. Er zijn geen budgetbevoegde personen aanwezig 
5. We hebben de goederen nooit ontvangen of de opdracht was geannuleerd 
6. De goederen/diensten zijn niet in goede staat of volgens afspraak aangekomen 
7. De factuur is al betaald 
8. De rekening klopt niet en we wachten nog op een credit nota 
9. De geleverde goederen zijn nog niet (door)verkocht – we hebben die en opbrengsten van andere debiteuren nodig om u te kunnen betalen 
10. Onze afnemer is failliet

Ongeloofwaardige smoezen 
Onderstaande excuses zijn door de jaren heen echt gebruikt als reden om een rekening niet te betalen.
– Mijn vrouw is ontvoerd en ik heb het geld nodig om haar terug te krijgen 
– De factuur is niet van toepassing want mijn wraakzuchtige ex-vrouw is er vandoor gegaan met de bedrijfscreditcard 
– Ik ben net terug van een luxueuze vakantie die meer heeft gekost dan gepland en nu heb ik geen geld meer om mijn rekeningen te betalen 
– Ik wilde wel betalen maar alle facturen zaten in mijn koffertje dat gestolen is op straat

Laten wij hier niet aan meedoen, geen smoesjes verzinnen en facturen op tijd betalen. En als een factuur niet in orde is laten we dat dan direct, liefst dezelfde dag nog, melden en niet wachten op een herinnering of een aanmaning.  Je leverancier, meestal ook een MKB-er, is tenslotte niet jouw bank.

Of heb ik je hiermee geholpen aan nieuwe smoesjes om zelf niet te betalen. Wil jij redenen toevoegen doe dat dan gerust via een reactie op dit artikel.

“There are one thousand reasons not to pay, but not a single excuse.”

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

One thought on “Ongeloofwaardige smoezen

  1. Degene die ik tegenwoordig vaak tegenkom bij opdrachtgevers, waar ik geld van moet ontvangen:

    *Uw factuur bevat niet onze kenmerken. (Nooit in het hele traject over gesproken noch bekend ondanks dat ik er altijd naar vraag)
    U moet eerst ons kenmerk op onze factuur zetten anders nemen we hem niet in behandeling en krijgt u niet betaald.

    *Of nog gekker. Hierbij de handleiding hoe u uw factuur in ons systeem kunt invoegen, zodat we hem in behandeling kunnen nemen.Met een handleiding erbij van 47 pagina’s en een betalingstermijn van 90 dagen.
    Op mijn opmerking dat mijn dienstverlening zich niet uitstrekt tot hun financiele administratie wordt verbaasd gereageerd. Ik kan wel gratis een dag op cursus om te leren hoe ik mijn factuur in hun systeem kan plaatsen!?!

    Ik maak hier hele korte metten mee:
    Een keurige email en een telefoontje van een juridisch bureau op dezelfde dag helpt beter, werkt sneller en kost minder ergernis.

    Bij grote organisaties offreer ik tegenwoordig de optie : Afhandeling facturering in uw systeem volgens uurtarief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Netcircuit | Ongeloofwaardige smoezenNetcircuit | Ongeloofwaardige smoezenNetcircuit | Ongeloofwaardige smoezenNetcircuit | Ongeloofwaardige smoezenNetcircuit | Ongeloofwaardige smoezenNetcircuit | Ongeloofwaardige smoezen
Scroll Up