Praktische adviezen voor een online netwerkbijeenkomst.

Praktische adviezen voor een online netwerkbijeenkomst.

Een herkenbare situatie?
Je gaat deelnemen aan een onlinebijeenkomst. Dat maakt je zenuwachtig.
Het praten tijdens een onlinebijeenkomst is spannend. Je bent bang een saai verhaal te gaan vertellen. Dat is vervelend.

Dan maar niets zeggen…
Wat opvalt bij onlinebijeenkomst is dat de meeste deelnemers de kans voorbij laten gaan zich te presenteren. Dat is een verloren kans. Je ontneemt je de kans jezelf en je diensten te presenteren.

Maar eerst even dit:
Een paar praktische tips voor je deelname aan een onlinebijeenkomst:

  1. Zorg voor een goed verlichte ruimte, bijvoorbeeld laat niet het licht vanachter komen, dan ben je echt niet goed te zien.
  2. Zorg voor een degelijke webcam en zorg dat je op ooghoogte zichtbaar bent. Stel eventueel het scherm van je laptop enigszins bij.
  3. Test het geluid voor je aan de onlinebijeenkomst begint, kan je de anderen goed verstaan?
  4. Test ook je microfoon, ben je goed te verstaan? Vaak is bij een PC of Laptop de standaard microfoon niet al te best, gebruik eventueel een aparte microfoon.
  5. Vermijd of minimaliseer achtergrond beelden en geluiden. Als vanuit huis deelneemt, probeer dan te voorkomen dat mensen achter je in beeld verschijnen of dat de radio of TV aanstaat.
  6. Denk aan je kleding, zorg voor nette en schone kleding, het kan een goede of verkeerde indruk geven.

Bang om geen indruk te maken? Dat kan anders.

Door het gebruiken van je eigen marketing boodschap krijg je grip:
– zodat je durft je kort en krachtig te presenteren

– zodat je geen standaardverhaal hebt maar een unieke presentatie
– zodat je vragen paraat hebt waarmee je de ander centraal stelt

Stel je eens voor dat je bij onlinebijeenkomst gaat leunen op een professioneel marketing boodschap. Een pitch die de brug gaat vormen naar online gesprekken en telefoongesprekken na een bijeenkomst.

Wat je bereikt is dat je zakelijk netwerk groeit. En op termijn steeds meer kansen creëert. Voor de ander. Voor jezelf.

Door het gebruiken van een Marketing boodschap heb je grip:
– zodat je durft je kort en krachtig te presenteren
– zodat je geen standaardverhaal hebt maar een persoonlijke en unieke presentatie
– zodat je vragen paraat hebt waarmee je de ander centraal stelt😀

Maak gebruik van 2 onderstaande adviezen voor je professionele marketing boodschap

“Je komt tot de kern van wat jouw eigen verhaal is! Het is geen verzonnen verhaal maar jouw eigen oprechte verhaal!”

  1. “Vertel kort enthousiast een verhaal. Of hou anders je mond”
    Een van de belangrijkste marketinginstrumenten is een elevator pitch van ongeveer 30 seconden.

Waarom ongeveer 30 seconden? Het motiveert je erg goed na te denken over je diensten en/of producten.

Algemene verhalen horen klanten al genoeg. Schuif je aan bij deze groep grijze muizen dan is de kans erg klein dat de klant je spontaan gaat mailen of je gaat bellen om zaken met je te doen. En daar is het uiteindelijk allemaal om te doen. Van contact naar contract.

Denk goed na hoe je door je marketing boodschap kraakhelder ‘in thee spotlight’ komt te staan.

Wat zijn 30 seconden boodschappen die werken?
De meeste mensen antwoorden op de vraag: “En wat doe jij?” iets in de trant van:

– “Ik ben coach”
– “Ik ben verkoper”

Of ze praten over hun proces:
– “Ik ben een trainer die veel werkt met basisvaardigheden”
– “Ik geef trainingen persoonlijke effectiviteit”.

Je hoort deze pitches vaak genoeg, maar wat heeft de ander eraan? Op deze manier ben je niet duidelijk en niet specifiek genoeg wat je echt te bieden hebt.

Nu even een vervelende mededeling!

Mensen zijn eigenlijk niet zo in jou of je proces geïnteresseerd.
– Ze willen weten hoe je hen verder gaat helpen.

– Ze willen van je horen wat ze van je gaan krijgen. Het interesseert ze vooral wat jouw expertise hen gaat opleveren.

Men wil weten: “What is in it for me? Daarom is belangrijk helder aan te geven op wie jij je richt met jouw dienst of jouw product. Dan weten ze meteen of je hun iets te bieden hebt of niet.

Het essentieel dat je aangeeft welke oplossingen je paraat hebt hun problemen op te lossen. In het ideale geval herkennen klanten zich in de geschetste problemen en geboden oplossingen.

De interesse bij de potentiële klant groeit door jouw enthousiast verhaal de klant zich gaat herkennen.

Het ‘afdraaien’ van een elevator pitch is zonde van je tijd en die van je gesprekspartner.

Potentiële klanten willen praten met een waar mens en niet met een figuurlijke folder vol nutteloze commerciële slogans.

4 elementen die horen bij een zinvolle marketing boodschap
– Wie je helpt met jouw oplossing (het soort klanten op wie jij je richt).

– De problemen waar je oplossingen voor hebt.
– De oplossing die je daarvoor hebt.
– Wat jouw oplossingen voor klanten betekenen.

4 praktische tips
– Wees kort. Je moet de aandacht weten te trekken en vast te houden.

– Kijk goed naar de lichaamstaal van je toehoorder. Bij onlinebijeenkomsten, let op de gezichtsuitdrukkingen. Als men niet geïnteresseerd is zie je dat snel.
– Je boodschap moet door iedereen te begrijpen zijn, duidelijk en met zo min mogelijk vakjargon of afkortingen.
– Je toehoorder moet voordeel voor zichzelf zien. Stel daarom een open vraag aan het einde van je marketing boodschap.

Zorg voor meerdere marketing boodschappen, voor toehoorders die vaker op een online netwerkbijeenkomst komen is het dan niet hetzelfde verhaal. Voor jezelf is dat ook erg prettig.


  1. Oefenen. Oefenen. Oefenen. Dat is de basis voor spontane marketing boodschappen
    “There is no second chance for a first impression”


    Het schrijven van een plezierige en professionele marketing boodschappen is een goede voorbereiding, maar ook hard werken.

Ga aan de slag met deze 5 vragen:

  1. Wie wil je helpen? Wat is je doelgroep of zijn je doelgroepen
    2. Bij welk probleem of situatie kan jij je doelgroep helpen?
    3. Wat is je oplossing?
    4. Wat zijn je expertises?
    5. Wat levert het je toehoorder op?

Praktisch adviezen
Oefen je pitch met iemand die je goede feedback kan geven.

– Brainstorm samen wanneer je niet de juiste woorden kunt vinden.

Neem je marketing boodschap op met je iPhone of Smartphone en vraag bekende relaties om feedback en verbeter je marketing boodschappen.

Tot slot

Zorg ervoor dat je marketing boodschap overal hetzelfde is.

Denk daarbij aan de marketing boodschap op je website en social media, zoals LinkedIn, Facebook, twitter, Instagram en ook op je bedrijfspagina’s op internet.

Kom je er niet helemaal uit? Wil je effectief meters maken? Dat kan.
Wij helpen je graag snel verder op weg.

Richard de Vries
Voor direct contact. Bel 050 314 34 70

Jacques Bais
Voor direct contact. Bel 06 4215 1171

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *