Tekort op de arbeidsmarkt: Neem jij je kandidaten wel serieus?

Laatst had ik een probleem met mijn printer qua cartridges. Ik bestel zakelijk al heel lang naar volle tevredenheid bij 123inkt. Voor het eerst in vijf jaar ging er iets fout. Hij accepteerde een cartridge niet. Vervolgens heb ik ze gebeld: geen wachtrij en bijzonder vriendelijk te woord gestaan. Ik hoefde niets uit te leggen of bijvoorbeeld een klantnummer te noemen. De medewerker zag direct wat ik besteld had en wat het probleem was. De volgende dag een andere cartridge ontvangen (overigens met track & trace) die wel functioneerde. Toen ik het doosje opende zat bovenstaande erin. Als je het nou hebt over een verrassing en een geweldige customer journey: dit is een schoolvoorbeeld!

Net zoals er een customer journey is, is er ook een candidate journey. Deze candidate journey is super belangrijk voor hoe jouw toekomstige medewerker jou als potentiele werkgever ervaart.

Bij Primatch werken we dagelijks aan het verbeteren van de candidate journey van onze opdrachtgevers. Dat doen we niet door flessen wijn op te sturen naar kandidaten, maar door kandidaten te behandelen zoals je zelf minstens ook behandeld zou willen worden.

Als recruitmentpartner bij Primatch handel ik precies hetzelfde. Niet vanwege de formule, maar omdat ik heilig in deze strategie geloof. Wij zetten altijd ons beste beentje voor en proberen met trendsettende, verrassende en creatieve campagnes de candidate journey positief te beïnvloeden, zodat de kandidaat gedurende het hele proces bij elk contact een positieve beleving heeft. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt, leg ik enorm de nadruk op het feit dat je de kandidaat communicatief “in de watten moet leggen”. Dat is niet altijd gemakkelijk en vraagt veel tijd, geduld en aandacht. Maar het geeft wel een véél betere candidate journey en daarmee meer en duurzamere aannames voor onze opdrachtgevers, omdat het personeel langer blijft.

En los van tijd hoeft het echt niks extra’s te kosten. Aandacht geven is meestal gratis! Overweeg eens om een fysieke bedankkaart te sturen in plaats van een standaard sollicitatie ontvangstbevestiging. Of stuur een van de giveaways die je klaar had staan voor een beurs eens als bedankje naar je kandidaten die interesse hebben getoond in jouw vacature en bedrijf. De gemiddelde beursbezoeker heeft echt minder interesse in je bedrijf!

Net zoals dat ik het waardeer dat ik als klant van deze cartridge webshop serieus wordt genomen en erkenning krijg als klant, willen kandidaten dat ook. Zo simpel kan het écht zijn.

Delen is leuk