Telefonische verkoop is een activiteit die laag op de ‘to do’ lijst staat.

Op de vraag waarom hoor ik 2 argumenten:
– “Potentiële klanten hebben geen tijd
– “Klanten zijn niet te bereiken

Bellen naar potentiële klanten is een heilloze weg!

Ik denk daar totaal anders over. Door gebruik te maken van een bel script slaag je snel. Een beller is sneller.

Ontdek hier praktisch bewezen argumenten van de voordelen van een belscript naar klanten.

Waarom houden klanten steeds de boot af?
Het is frustrerend dat als je belt klanten al snel zeggen dat ze geen tijd hebben. Dat lijkt tegenstrijdig. Als aan de ene kant interesse is door het invullen van een email op je website. En als aan de andere kant je ze niet te woord willen staan.

Vooral ondernemers die recht op hun doel afgaan, komen zichzelf tegen. Ze krijgen te maken met klanten met de hakken in het zand. Dat is lastig omdat je geen enkele beweging in het gesprek krijgt. Je moet oppassen dat je niet chagrijnig gaat afreageren op de potentiële klant.

Voorkom verkopen onder druk
Wat te doen? Wat mij opvalt bij het analyseren van telefonische verkoopgesprekken is dat de klant het gevoel krijgt direct te moeten tekenen voor een zakelijke dienst. De beller veronderstelt dat de klant van de hoed en de rand weet. De klant heeft immers de informatie over de dienst op de website gelezen. De klant weet kortom goed wat hij wil.

Telefonisch verkoopgesprek is volgende stap bij interesse vanuit klant
Dat is een misvatting. Als ondernemer weet je niet exact wat de klant wel of niet weet. Je hebt nog geen inzicht in hoeverre de klant informatie bij andere aanbieders heeft gelezen.

Mijn advies is beschouw dit telefoongesprek als een volgende stap in het verkooptraject. Geef helder aan waarom je belt en leg uit wat de klant meer weet na het telefoongesprek. Direct daarop volgt de vraag of het telefoongesprek nu uitkomt. Dat heeft grote voordelen. Ten eerste val je positief op ten opzichte van anderen die zonder te kloppen met de deur in huis komen vallen. Ten tweede toon je respect voor de tijd van de klant.

Ontdek wensen en behoeften van de klant
In het gesprek achterhaal waarom de klant interesse heeft en wat hij graag anders en beter wil. Zodra je een goed beeld hebt van de wensen van de klant volgt je aanbod.

Door deze volgorde vergroot je je kans op een opdracht. Je stelt de klant centraal en gaat daarmee niet uit van het goede van je zakelijke dienst. Dat is aan de klant om te bepalen.

De vriendelijke aanhouder wint
Het komt helaas voor dat een klant telefonisch niet te bereiken is. Veel ondernemers gooien na 2 keer bellen de handdoek in de ring. Dat is jammer. Waarom niet nog 1 of 2 keer bellen.

Lukt het dan nog niet mail dan dat je jammer vindt dat het de klant nog niet gesproken hebt. Uiteraard sta je de klant graag te woord zodra hem het uitkomt. Hiermee hou je in ieder geval de lijnen open.

Alleen kans van slagen met een persoonlijk belscript
Juist omdat je in korte tijd razendsnel moet reageren op de opmerkingen en vragen van de klant adviseer ik altijd te werken met een persoonlijk bel script.

Een bel script is in feite een lijst met vragen die je in ieder moet stellen om een goed aanbod te kunnen doen naar de klant. En heel belangrijk je gaat verwoorden hoe je de klant gaat interesseren voor je telefoongesprek. Kortom waarom zou de klant zijn kostbare tijd besteden met je in gesprek te gaan? Daarop heb je met een bel script een kraakhelder antwoord paraat.

Door een bel script verkoop je meer zakelijke diensten

Door zoveel mogelijk in de klant te verplaatsen krijg je steeds meer grip op telefoongesprekken. Zeker als je gaat werken met een persoonlijk bel script. En op termijn krijg je er misschien wel lol in en goede resultaten.

P.S.
☞ Sta je nog aarzelend tegenover een bel script?
☞ Merk je dat klanten het gesprek overheersen?
☞ Komen je diensten onvoldoende uit de verf bij telefoongesprekken?

Tip
Bezoek de Masterclass Klanten vinden en binden!

Het is bekend dat 80% van de orders van bestaande klanten komt en 20% van nieuwe klanten. Er zijn ondernemingen die 100% van hun omzet van hun klanten en vanuit het netwerk realiseren.

Het is essentieel dat je inzicht krijgt in de acquisitie en verkoopprocessen van uw onderneming en enkele aspecten die hiermee samenhangen. De meeste klanten nemen afscheid van een onderneming doordat de aandacht onvoldoende is . Het is van cruciaal belang om bestaande klanten (omzet) te behouden.

Dat is de reden dat Netcircuit in samenwerking met het Ondernemersbelang de Masterclass “Klanten Vinden en Binden” organiseert.

Je bent van harte welkom bij deze leerzame Masterclass boordevol praktische adviezen. Adviezen die je de volgende dag direct kunt toepassen voor meer verkoop.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *