Als u zakendoet, zijn er een aantal beproefde methoden om nieuwe klanten te vinden. Tegenwoordig spreekt het voor zich dat vele digitaal zijn. Maar soms is niets beter dan de goede oude methode: eropuit trekken.

Op netwerkevenementen ontmoet u echte mensen. Bovendien kunt u vaak het aangename aan het nuttige koppelen: niets heerlijker dan een lekker ontbijt.

Wat zijn de voordelen van zakelijk netwerken voor kleine bedrijven?

Laten we eerst eens kijken wat we bedoelen met zakelijk netwerken. Het is simpel: samenkomen met andere ondernemers om een wederzijds voordelige relatie te creëren. Dat betekent dat u hen regelmatig moet ontmoeten om hen over uw bedrijf te vertellen en informatie van hen te krijgen.

Het doel is vaak niet om rechtstreeks zaken te doen met de mensen in dat netwerk maar om dankzij hun contacten te worden verwezen naar derden. Uw netwerk kan ook een bron van vriendschap, ondersteuning en slimme ideeën zijn. Het runnen van een klein bedrijf kan immers een tamelijk eenzame aangelegenheid zijn.

Hier leest u hoe u het meest kunt profiteren van een netwerk voor kleine bedrijven dat regelmatig bijeenkomt:

  • Nieuwe contacten en verwijzingen naar derden – Ontmoet potentiële klanten of word verwezen naar derden. Krijg kansen om samen te werken en uw activiteiten uit te breiden

 

  • Verbeter uw profiel – Ga er regelmatig op uit. Andere bedrijven zullen uw gezicht snel leren kennen. Wanneer de juiste gelegenheid zich aandient, zullen ze u als eerste aanbevelen

 

  • Blijf op de hoogte van trends – De markt verandert voortdurend. Blijf dus de concurrentie voor door op de hoogte te blijven van de laatste technologische ontwikkelingen en markttendensen

 

  • Los problemen op – Er dienen zich niet alleen nieuwe kansen aan maar ook oplossingen: problemen kunnen al half opgelost raken als u er eens met iemand over spreekt. Hebt u een accountant of IT-expert nodig? Anderen kunnen u zeker iemand aanbevelen die u kunt vertrouwen

 

  • Deel uw ervaring – U kunt ook zelf anderen helpen door uw kennis en ervaring te delen. Als iemand in uw zakelijke netwerk zijn of haar activiteiten internationaal wil uitbreiden en u hebt dat ook gedaan, kunt u goede raad geven. Het is altijd interessant om goed advies te krijgen voordat tijd en geld worden geïnvesteerd

 

  • Vriendschap – Ondernemen kan frustrerend en eenzaam zijn als u een kleine ondernemer bent. Zakelijke netwerkgroepen organiseren vaak sociale evenementen. Een leuk uitje met gelijkgestemde mensen kan precies zijn wat u nodig hebt

 

  • Lekker ontbijten – In Nederland komen zakelijke netwerkgroepen vaak vroeg in de ochtend bijeen. Een heerlijk ontbijt is een goed begin van de dag. Ideaal voor een energieke start!

Hoe kan ik effectiever netwerken?

Natuurlijk gaat zakelijk netwerken niet alleen over regelmatige ontbijtbijeenkomsten. Er zijn ook evenementen die ‘s avonds plaatsvinden. Hoe gaat u te werk bij dergelijke netwerkevenementen? Ziehier enkele tips.

  • Kies het juiste evenement – Kies groepen met dezelfde interesses als de uwe. Sommige zakelijke netwerken richten zich op bepaalde niches. Denk bijvoorbeeld aan financiële netwerken, technologienetwerken of netwerken voor ondernemende vrouwen.

 

  • Verkoop uzelf niet te krampachtig – Sommige mensen overdrijven met hun elevator pitches en domineren het gesprek. Ze zijn pas tevreden als ze hun verkooppraatje kunnen doen. Een dergelijke benadering maakt u niet populair

 

  • Luister meer dan u spreekt – Bij netwerken draait alles om het ontwikkelen van relaties. Toon interesse in bedrijven van andere mensen, leer hen goed kennen en word snel en goed geïnformeerd naar derden verwezen

 

  • Kleed u professioneel – U moet professioneel en netjes voor de dag komen. Maar dat betekent niet dat u een flashy outfit moet aantrekken of uw rijkdom moet etaleren. Neem in geval van twijfel contact op met een kledingconsultant!

 

  • Bereid u goed voor – Neem visitekaartjes mee maar deel ze niet zomaar uit. Geef ze aan mensen die oprecht belangstelling vertonen voor uw producten of diensten. En bereid een elevator pitch voor: een zeer korte samenvatting van de producten of diensten die u aanbiedt

 

  • Verlaat uw comfortzone – Als er mensen aanwezig zijn die u al kent, kan het verleidelijk zijn om bij hen te blijven staan. Maar probeer indien mogelijk met nieuwe mensen te praten om uw zakelijke netwerk uit te breiden. Hetzelfde geldt voor maaltijden: ga bij mensen zitten die u niet kent. Stel vragen en luister aandachtig

 

  • Wees vrijgevig – Probeer andere mensen te helpen in plaats van u af te vragen wat zij voor u kunnen doen. Kijk of u contacten hebt die ze nodig hebben. Want hoe beter u anderen helpt, hoe meer u wordt geholpen

 

  • Weet wanneer u door moet gaan – Ontmoet veel mensen. Dat betekent dat u niet mag blijven hangen bij een persoon. Maak een praatje, geef uw visitekaartje en ga vervolgens beleefd verder

 

  • Help wie er als verloren bij staat – Er is altijd wel ergens een verlegen persoon. Stap op hem of haar af en ga in gesprek. De perfecte gelegenheid om een nieuw contact aan uw netwerk toe te voegen

 

  • Geef een vervolg aan het gesprek – Met interessante mensen kennisgemaakt? Laat het daar niet bij. Stuur een e-mail waarin u laat weten dat u het leuk vond om hen te ontmoeten. Zet een volgende stap: stuur iets waardevols. Misschien een link naar nuttig advies? Zet het gesprek verder

Het belangrijkste wat u moet onthouden is dat zakelijk netwerken een proces is. Het is geen eenmalige gebeurtenis. Netwerken gaat over wederzijds voordelige relaties met mensen die u interesseren.

Hoe kunnen sociale netwerken bedrijven helpen?

Als we het hebben over zakelijk netwerken, moeten we het natuurlijk ook hebben over digitaal netwerken. Ziehier enkele belangrijke voordelen van sociale media voor bedrijven:

1. U bouwt aan een relatie met mogelijke klanten

LinkedIn, Facebook en Twitter bieden een communicatiekanaal met tweerichtingsverkeer, waar u in contact kunt komen met klanten en mogelijke klanten. Vergeet de briljante verkooppraatjes: wat telt, is in dialoog gaan en banden smeden. Sociale media maken uw merk menselijk.

2. Sociale media zijn geweldig voor het promoten van uw merk

Een recent onderzoek wees uit dat bijna 80% van de kleine bedrijven via sociale media nieuwe klanten aantrekt. Online chatten en advertenties maken dat mogelijk. Tegenwoordig kunt u dankzij gerichte advertenties en remarketing exact de gewenste doelgroep bereiken.

3. Sociale media reiken geweldige inzichten aan

Uw klanten zijn uw beste ambassadeurs: ze vertellen de rest van de wereld hoe goed uw producten en diensten zijn. Ze doen dat door online productrecensies te delen. Tegelijkertijd kunnen ze ook vertellen wat beter kan. Zie dergelijke directe feedback niet over het hoofd.

Samengevat

Dankzij zakelijk netwerken vermenigvuldigt u uw contacten. Daarnaast leert de buitenwereld de menselijke kant van uw bedrijf kennen en komt u authentieker over. Een website is maar een website: pas in een gesprek kunt u echt laten zien wie u bent. Onthoud dat mensen altijd zakendoen met mensen. Veel succes! En laat het u smaken!

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

 

De Bron van dit artikel is Microsoft Teams

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *