Is een seminar of congres een netwerkevenement?

Ontvang jij ook regelmatig uitnodigingen om een seminar, congres of ondernemersbijeenkomsten bij te wonen met tijdens of na afloop de gelegenheid om te netwerken? Soms ontvang ik een uitnodiging om naar een netwerkbijeenkomst te gaan waar een bekende Nederlander dan een spreekbeurt komt houden. Zijn dit nu wel of niet uitgelezen bijeenkomsten om te netwerken en je netwerk uit te breiden?

Toch worden deze bijeenkomsten met zekere regelmaat georganiseerd en worden vaak ook goed bezocht. De grote vraag is: ‘Hoe benut jij het netwerkelement effectief?’.

Want wat gebeurt er in de praktijk? Je komt aan en ziet een bekende of een relatie en daar spreek je dan mee, niets mis mee om je relaties op die manier te onderhouden, echter gaat het bij deze bijeenkomsten meer om het onderwerp of de spreker dan om je netwerk uit te breiden.

Wil je toch nieuwe relaties aan knopen ga dan in de pauze en aan het einde van de bijeenkomst niet bij een bekende staan. Kijk eerst rond en stap op een onbekende af of ga aan een tafel staan bij onbekenden, vraag of er bezwaar is dat je erbij komt staan. Meestal is daar geen bezwaar tegen. Stel jezelf voor door een hand te geven, herhaal de naam, dan onthoud je die beter.

Onderdruk de neiging om direct te beginnen met jouw “elevator pitch” maar toon eerst belangstelling in de ander door een open vraag over de bijeenkomst, bijvoorbeeld “Wat boeit je over [het onderwerp]” en laat de ander aan het woord om vervolgens door te vragen, hiermee toon je belangstelling in de ander en zo kom je er al snel achter of en mogelijke aanknopingspunten zijn . (Of je iets voor elkaar kan betekenen.)

Vaak wordt er de vraag aan jou gesteld waarom je hier bent. Geef dan in eerste instantie aan wat je interesse in het onderwerp of de spreker is en probeer daar je marketing boodschap in te verwerken.

De ideale marketing boodschap ( elevatorpitch) bestaat uit vier elementen, het is niet nodig om deze alle vier in het gesprek te noemen, als er interesse is zal er door je gesprekspartner naar gevraagd worden. De elementen van de marketing zijn:

het probleem waar jij de oplossing voor hebt

wie je helpt met jouw oplossing (het soort klanten op wie jij je richt)

Wat jouw oplossing oplevert

De oplossing die je voor het probleem hebt

De oplossing zou ik niet direct noemen of vermelden. Als er belangstelling of interesse is en  ernaar gevraagd wordt kan je daar iets over zeggen en trachten een afspraak te maken of op z’n minst visitekaartjes uit te wisselen.

Schroom niet om je expertise te tonen, geef (als de gelegenheid zich voordoet) tips en adviezen. Men luistert graag naar enthousiaste mensen die passie hebben voor hun expertise of producten.

Humor verbind mensen. Ga met plezier te werk, lach en glimlach, dan wordt je beter onthouden

Bijwonen van een seminar of congres om daar ook te netwerken heeft pas resultaat als je zelf actief bent en na afloop snel contact opneemt met de personen die je gesproken hebt om ze te bedanken voor het gesprek of een vervolgafspraak te maken. Neem ze op in je CRM systeem en als je een nieuwsbrief hebt zet ze (als ze daar toestemming voor gegeven hebben) ook op je mailinglijst.

Veel plezier bij het netwerken.

Voor vragen over zakelijk netwerken ben ik te bereiken op 06-42151171 of per e-mail netwerk@netcircuit.net.

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *